Vul hieronder uw email adres in:

MKB Actueel

Donderdag, 15 Aug 2019 05:00:00
Donderdag, 15 Aug 2019 05:00:00
Donderdag, 15 Aug 2019 05:00:00
Donderdag, 08 Aug 2019 05:00:00
Donderdag, 08 Aug 2019 05:00:00
Donderdag, 08 Aug 2019 05:00:00
Donderdag, 01 Aug 2019 05:00:00
Donderdag, 01 Aug 2019 05:00:00
Donderdag, 01 Aug 2019 05:00:00
Donderdag, 01 Aug 2019 05:00:00
Donderdag, 25 Jul 2019 05:00:00
Donderdag, 25 Jul 2019 05:00:00
Donderdag, 25 Jul 2019 05:00:00
Donderdag, 25 Jul 2019 05:00:00
Donderdag, 18 Jul 2019 05:00:00
Donderdag, 18 Jul 2019 05:00:00
Donderdag, 18 Jul 2019 05:00:00
Donderdag, 11 Jul 2019 05:00:00
Donderdag, 11 Jul 2019 05:00:00
Donderdag, 11 Jul 2019 05:00:00
Donderdag, 11 Jul 2019 05:00:00
Donderdag, 04 Jul 2019 05:00:00
Donderdag, 04 Jul 2019 05:00:00
Donderdag, 04 Jul 2019 05:00:00
Donderdag, 27 Jun 2019 05:00:00

Aanpassing BPM per 1 juli 2020

Donderdag, 08 Aug 2019 05:00:00

De BPM, de belasting van personenauto’s en motorfietsen, wordt geheven aan de hand van de CO2-uitstoot van het betreffende voertuig. Sinds 1 september 2018 moeten nieuwe auto’s in de Europese Unie worden getest met de WLTP-methode. Deze methode vervangt de verouderde NEDC-methode. Voor de berekening van de verschuldigde BPM wordt echter nog steeds uitgegaan van de CO2-uitstoot volgens de NEDC-methode. Uit onderzoek is gebleken dat de CO2-uitstoot van personenauto’s volgens de WLTP-methode gemiddeld hoger is dan volgens de NEDC. Het kabinet heeft toegezegd dat de BPM-opbrengst niet zal stijgen als gevolg van de wijziging van testmethode. De veranderde testmethode maakt auto’s immers niet minder zuinig.

Vanaf 2021 mag de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s niet hoger zijn dan 95 gram per kilometer. Dat is een Europese norm, gebaseerd op de NEDC-methode. Daarom krijgen alle WLTP-geteste auto’s tot en met 2021 ook een CO2-uitstoot conform de NEDC. Dat kan een berekende waarde zijn of een testwaarde.

In de Wet Overige fiscale maatregelen 2017 is geregeld dat de NEDC CO2-uitstoot van WLTP- auto’s gebruikt kan worden voor de heffing van BPM. Dat is een tijdelijke oplossing totdat een op WLTP-testresultaten gebaseerde tarieftabel beschikbaar is. Uit onderzoek van TNO blijkt dat de NEDC CO2-uitstoot van WLTP-auto’s hoger is dan verwacht. Dat zou leiden tot een stijging van de BPM. Het verschil in CO2-uitstoot kan worden verklaard doordat de nieuwe WLTP-auto’s gemiddeld zwaarder zijn en over meer motorvermogen beschikken dan hun NEDC-voorgangers.

Uit de onderzoeksresultaten van TNO maakt het kabinet op dat er voldoende inzicht is in de CO2-uitstoot van WLTP-auto’s om de tarieven van de BPM zodanig vast te stellen dat de gevolgen van de WLTP-omzetting voor de opbrengst van de BPM beperkt zijn. Omdat omzetting per 1 januari 2020 voor de autobranche te vroeg komt, kiest het kabinet ervoor om de nieuwe BPM-tarieftabel op te nemen in het wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2020. De inwerkingtredingsdatum wordt 1 juli 2020. Dit betekent dat tot en met 30 juni 2020 de NEDC CO2-uitstoot de heffingsgrondslag blijft van de BPM.


© Copyright 2019 www.hakaa.nl. Alle rechten voorbehouden. Powerd by NAM-CMS. Ontwerp & Realisatie: NetandMore Rotterdam
[ sitemap ]